Farveperspektiv

Også mætheden af farven spiller en rolle ift. hvor langt fremme eller tilbage i billedet et motiv fremstår. Jo mere mættet, jo tættere på - jo mindre mættet, jo længere væk.
Billedet til højre er et godt eksempel. De varme, efterårsprægede blade blive trukket frem i billedet. Den næsten sorte farve i træstammerne får den blå farve til at virke endnu koldere end den ellers ville, så det bidrager yderligere til, at farven trækker sig tilbage i billedet. Da farven i stammerne er meget mættede, trækkes de langt frem i billedet.
Horisontlinjer
Horisontlinjen i "Udslidt" som ses til højre, er meget høj. Det gør, at der kommer en dybde i billedet, og at marken kommer til at synes meget lang.Man får en fornemmelse af, at personerne på billedet er helt alene, og at der er meget langt til hjælp. Havde horisontlinjen været lavere og marken dermed kortere, ville de ikke synes så afsides. På den måde kan horisontlinjer også ændre på det, som billedet fortæller.
Mit landskabsmaleri
Vi skulle vælge én farve, og så bruge enten sort eller hvid til at skabe flere nuancer af farven. Jeg valgte farven lilla. Først malede jeg hele billedet med den lyseste nuance, og så tegnede jeg først en, så to, så tre bjerglinjer - jeg brugte mørkere og mørkere nuancer.
Her kan man tydeligt se, hvordan mætheden af farven afgører, hvor langt fremme eller tilbage i billedet, objektet fremstår.
Til sidst skulle jeg have malet en sort på billedet, men det fik jeg ikke gjort.
Her kan man tydeligt se, hvordan mætheden af farven afgører, hvor langt fremme eller tilbage i billedet, objektet fremstår.
Til sidst skulle jeg have malet en sort på billedet, men det fik jeg ikke gjort.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar